Pagina's

donderdag 7 april 2011

1 rokje maakt de zomer nog niet...

Ik vertelde jullie al wat eerder dat ik sinds september naar de naailes ga. Wel na het zakske en de rok in rekbaar materiaal, was het de beurt aan een rok in niet-rekbaar materiaal met nepen en een rits.

Er werd begonnen bij het begin en dat is een patroon tekenen voor een rechte rok en dat helemaal aanpassen zodat je rokje op je lijf geschreven is. Na de vaststelling dat ik een raar lijf heb (namelijk een heel smalle taille gecombineerd met een massief gat) slaagde ik er toch in om in een oud laken een probeersel te maken en zo een volledig aan mijn raar lijf aangepast patroontje van een rechte rok.

Maar wie mij een beetje kent, weet dat ik absoluut nooit rechte rokjes zou dragen (schuld van het massieve gat en de osseknieën). Dus paste ik het patroon aan tot ik een A-lijn rokjespatroon kreeg. Zogezegd zo gedaan, het stofke was al gekozen en we konden eraan beginnen. (5 weken later is dat ding dan pas af, naailes hè....)

Maar 1 rokje maakt de zomer nog niet dus besloot ik een tweede roksken voor mezelf te fabriceren (ditmaal zonder voering maar met beleg en blinde rits). Vandaag kon ik dus in een zelfgemaakt nieuw roksken naar het werk flaneren! (na amper 1 avondje werk :-)) En als je t mij vraagt, gaan der nog wel volgen!



Naailesrok in luchtig zomerstofke met voering en blinde rits (met de hand ingenaaid)

Zelde patroontje maar nu zonder voering en de blinde rits er
helemaal met t machientje ingezet op deze manier

En omdat ik nog wat bolletjesstof over had.... Een cirkelrokje met tailleband in boordstof voor ons grootste Belletje. Ik heb hem alleen te groot gemaakt (weeral) dus daar moet ik nog een oplossing voor zoeken en NEE ik haal dat ding niet terug uit mekaar om er een rekje door te rijgen! Dus als er nog iemand goei suggesties heeft....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten