Pagina's

zondag 3 maart 2013

Restjes verwerking in goede banen.

Vandaag gaat Fien naar haar allereerste verjaardagsfeestje. Ja seg, die kleine meisjes worden groot *zucht*.

In de klas van Gitte is het de gewoonte om samen te leggen voor een kadootje, lekker makkelijk dus. In de klas van Fien is dat (nog) niet de gewoonte. Dus Fien, 'Wat vindt Raul leuk?'

Auto's hè mama, want Raul dat is een jongen! Maar jongensmama's hebben denk ik al wel auto's genoeg dus was het even denken om iets met auto's maar toch niet alleen maar auto's te bedenken...

Het werd een automat om mee te nemen (natuurlijk wel gevuld met autootjes). Inspiratie vond ik op Pinterest bij de 'Car Wallet'.


Ideaal om restjes te verwerken (wat dan wel een heel bijeengeknutseld resultaat geeft). Ik was eerst van plan om de autobanen er met vliesofix op te strijken en dan pas te stikken, maar omwille van 'ik heb op dit moment precies geen zin om vliesofix te beginnen knippen en plakken' werd het gewone Pritt. Zo bleef alles netjes op zijn plaats voor het stikken.

Wat heb je nodig voor deze automat?
  • een stuk stof voor de 'garages'(groen met autootjes) van 22cm op 60cm
  • een stuk stof voor de binnenkant(groen) van 50cm op 75cm
  • een stuk stof voor de buitenkant(blauw met sterretjes) van 50cm op 75cm
  • restjes voor de autobanen (je kan er ook nog vijvertjes, boompjes, bloempjes,..... op stikken en strijken afhankelijk van hoeveel tijd en fantasie je hebt op dat moment ;-))
  • een lintje om het achteraf dicht te binden (kan met een overschotje biais of stof, of je kan er een rekje tussenstikken dat je over een knoopje trekt, of...)
  • Pritt of Vliesofix of....
Het stukje stof voor de garages plooi je dubbel en verdeel je mooi in het aantal vakjes dat je wil maken. (ik had hier 6 autootjes dus 6 garages). Deze stof is breder dan de stof eronder maar dat is om de hoogte van de autootjes op te vangen zodat de autootjes gemakkelijk in en uit hun garage kunnen gehaald worden. Dit stuk stik je op de korte kant van de binnenkant vast. En natuurlijk ook nog even doorstikken om 6 vakjes (garages) te maken.

Dan kan je beginnen knutselen, knippen en plakken met je restjes om wat autobanen te maken. Voor de stoffen die kunnen rafelen gebruikte ik mijn kartelschaar om rafelen te voorkomen. Als je een leuk patroon hebt gevonden, even vastplakken met Pritt (of doe het op de 'juiste' manier met vliesofix ;-)).
De banen kan je vaststikken met een rechte steek of met een zigzag of je kan je fantasie de vrije loop laten en je siersteken een keer uitproberen.


Als je alle banen erop hebt gestikt is het tijd om alles te assembleren. Leg goede kant van de buitenstof op de goede kant van je binnenstof (de autobanen en garages zitten dan langs de binnenkant). Stop er ook nog ergens je lintje tussen (ik deed dit aan de garages). Rondomrond stikken en een keergat laten. Hoekjes schuin afknippen en keren. Het geheel strijken en nog een keer kort op de rand doorstikken (zo stik je in een keer je keergat dicht en blijft alles ook mooi plat).
Automat opplooien, lintje errond en klaar om in je handtas te stoppen!

Of af te geven als kadootje! :-)

11 opmerkingen:

  1. Superleuk! Zoiets staat ook nog op mijn todo-lijst...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk zeg, en ik ben zeker dat niet alleen raul maar ook de mama dat een heel leuk pakje gaat vinden. Wij hadden hier gisteren feestje, en soms zit er toch echt rommel tussen de pakjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dit is echt superleuk gedaan! En origineel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk jongenscadeau. Mag ik vragen of je deze volledige automat ook nog verstevigde ? Kwestie van te kunnen beoordelen hoé vast ze op de grond blijft liggen .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verstevigde bij deze mat niets (omdat ik niet meer alles in huis had en het weer zo een zaterdagavond last minute kadootje werd) maar ook omdat de mat het niet echt nodig heeft. De stof blijft eigenlijk wel goed liggen en juist omdat ze niet verstevigd is blijft alles ook soepel en makkelijk op te plooien voor in je handtas.

      Verwijderen
  5. Geweldig!
    Superorigineel, eentje om te onthouden!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb eergisteren ook zo'n automat gemaakt en dankzij jou duidelijke uitleg was het heel gemakkelijk. Dus merci!
    http://www.sandrastoft.blogspot.be/2013/08/verjaardagsfeestjes-en-cadautjes.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super idee! Ik volg je vanaf nu :)

    HTTP://liesellove.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen