Pagina's

zaterdag 29 september 2012

Ik roep '4'!!!!!!

En waarom zal u vragen roep ik zo ineens 4? Neen er is hier geen vierling onderweg (en ook geen eenling of een ander-ling), nee hoor, die 4 behoort bij HET boek (zoals de werktitel idd luidde). HET boek dat volgende week, zijnde binnen 4 dagen, in de boekhandel zal te vinden zijn (en zelfs in de Makro). Het boek dat in datzelfde blaadje van de Makro binnenkwam op plaats nummer 4 in de boeken-top-tien. (Impressionant vindt u niet?). Valt de frank (excuseer Euro) al? Het boek van Sanne en Riet natuurlijk: Zo geknipt! 30 recepten voor je naaimachine.



En ik wat heb ik daar nu mee te maken? Mij viel de eer te beurt dat ik mee die receptjes mocht uittesten, er commentaar op leveren, er bemerkingen bijzetten, ingrediënten aan toevoegen of juist weglaten, proeven en er wows en wooooows bij zetten, nog eens opnieuw 'koken', blij zijn met de nieuwe spulletjes, anderen blij maken met onverwachte kadootjes uit het boek...

Omdat we in de aftelweek zitten mag er vandaag weer wat verschijnen. 1 van de dingen die ik uittestte was de zwemzak. Allez, hier werd het de balletzak. Vorig jaar ging Gitte elke week naar de dansles en stak haar maillot en dansschoentjes in een plastiek zakje in mijn handtas. Maar als naaimama vond ik dat toch echt niet meer kunnen en kocht ik een schoon stofke voor een balletzak. Gitte koos het stofje (roos was hetgeen ze zocht en vond).


Ik koos ervoor om de bovenkant in de bedrukte stof te maken, de onderkant is groen linnen en langs de binnenkant gingen we voor zonnig geel. De balletzak heeft langs de buitenkant nog een ritszakje waar je een centje of een pakje zakdoeken of een koekje of ... in kwijt kan.
En als Gitte een centje kan wegstoppen dan moet Fien dat toch ook kunnen? Dus maakte ik voor Fien een portemonneeke. En dat portemonneeke dat is echt veelzijdig. Maak het met of zonder lint, in toile ciree of in katoen, met of zonder velcro,.... En dat zit ongelooflijk ingenieus in mekaar! Tijdens het maken zit je te plooien en te stikken en denk je 'wat gaat dit nu toch worden?', maar als je de hele handel dan gekeerd hebt, valt de puzzel mooi in mekaar!


Hoe u dit leuke zakje en het portemonneeke in mekaar steekt kan u allemaal lezen in het boek. Maar eigenlijk wil ik er toch nog wel wat over vertellen, over het boek bedoel ik dan.


Weet u, ik ben niet zo goed in het lezen en volgen van handleidingen. Meestal kijk ik wat er moet geknipt worden en dan stik ik de dingen ineen zoals het in mijn naailogica zit. Ik volg dus eigenlijk nooit slaafs handleidingen en bij kleding verander ik meestal het patroon zo hard dat je het oorspronkelijke model er nog amper in herkent. De handleidingen voor het boek testen was dus voor mij een heel grote uitdaging, ah ja, het is immers heel moeilijk om je aan de regels te houden als je anders altijd tegendraads doet! Laat ons maar stellen dat ik dus geen makkelijke tester was ;-). Ik had mezelf voorgenomen om elke stap mooi te volgen en niks extra erbij te denken en vooral niet mijn eigen eigenwijze stikseltjes te doen.

Dat is allemaal wonderwel gelukt en wat me bij het testen en lezen en nog eens lezen van de handleidingen is opgevallen, is dat ik (als ik niet moet testen) gerust genoeg ruimte heb om creatief aan de slag te gaan met deze handleidingen. En dat is denk ik een heel sterk punt van dit boek. Je kan de handleidingen gemakkelijk volgen en alles volgens het 'boekske' doen en dan heb je een heel mooi project afgewerkt en toch een aantal basistechnieken geleerd. (want die staan allemaal schoon uitgelegd). En toch zijn de handleidingen en voorwerpen die je maakt zo veelzijdig dat je er alle kanten mee uitkan.

Twijfel je nog als beginnend naaister of dit boek wel iets voor jou zal zijn? Mag ik dan zo vrij zijn om deze twijfels even weg te nemen? Het begin van het boek is immers ook echt een begin, met heel wat nuttige tips en tricks. En in de handleidingen zijn er zoveel technieken op een simpele manier verwerkt en uitgelegd dat je echt wel aan de slag kan.

Sanne en Riet, het was een eer jullie recepten te mogen uittesten!

8 opmerkingen:

  1. Wauw ,prachtig ,ik zal nog even geduld moeten hebben !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi zeg! En leuk dat je mee mocht testen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo schoon verwoordt... ik kon al niet wachten, maar nu ben ik 300% overtuigd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was al overtuigd maar je hebt het inderdaad mooi verwoord. Wat ik ook leuk vind is deze preview in feuilletonvorm. Elke dag komt een andere tester aan de beurt,de (potentiële) koper van het boek kan zich alleen maar meer laten overtuigen om het boek aan te schaffen. Dit is de beste promocampagne ever, vind ik...... Ik vind het ook heel tof om jullie testers via deze weg te leren kennen.

    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com
    er loopt momenteel een give-away op mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi...ik ga het boek kopen... begin nog maar juist dus het komt zeker van pas:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat klinkt veelbelovend. Heel mooi dat turnzakje!

    BeantwoordenVerwijderen